In de coronatijd,(2021) zonder leerlingen ,leek het me fijn om iets te doen
dat ik graag eens gedaan zou hebben als niet al mijn tijd aan schilderen
opging. Dat was poppenspel. Maar omdat er geen publiek zou zijn besloot
ik dat het wel gefilmd kon worden,en zo gezegd zo gedaan.
Met hulp van vrienden voor het filmen, de muziek en de edit (alles dat ik
niet kan) werden het twee poppenfilms.
De ene Sisiphus, een stopmotionfilm
Klik hier om het filmpje te bekijken
De andere Deborah, een poppenfilm met handpoppen
Klik hier om het filmpje te bekijken
Deborah Eisenberg’s comment on the film DEBORAH, THE LIFE OF A WRITER
The other night my boyfriend, Wallace Shawn, and I watched DEBORAH,
THE LIFE OF A WRITER. As I happen to be the writer Deborah whose life
is portrayed in the film, I can hardly pretend to complete objectivity
about it, but, all the same, I think I know beauty when I see it, and
I don’t think any sane person would contradict me if I say this is an
incredibly beautiful film. Actually, I’m probably in the best
position of anybody on earth to attest to the power of this film –
because while Wally and I watched it, my “real” life dropped away and
we were completely enveloped within the magically radiant, intense,
and nuanced atmospheres created by the artist.
The narrative – conveyed with no dialogue - does indeed run parallel
to my history, but Bouthoorn has abstracted that history to represent
the story of the development of an artist, in this case a girl whose
nature compels her to slip away from the confines of a proscribed
milieu. We have always existed – my rebellious sister and brother
escapees, who have run away from propriety and “success”, stumbling
over all sorts of obstacles, to dwell in the vital freedom of human
imagination.
I’m not sure an American film-maker (well, any other film maker) could
have portrayed either New York City or the wonderous train journey to
it from the suburban middle of our country with such an excited,
enraptured, innocent eye as Marijke Bouthoorn and her collaborators
have. And this ecstatic gaze corresponds precisely to the way the
young character (a young me) sees the new urban world into which she
enters.
The film-makers have captured the multiplicity and chaotic variety of
the glittering city of New York with a sort of fantastic collage
technique, combining puppets, real objects, and painted paper
constructions. The colors are thrilling and at times even shocking.
Meanwhile the images are in counterpoint at every moment with the
mesmerizing sound track which itself uses a collage technique,
deploying an utterly unexpected palette of overlapping musical scraps
in many different styles. The film clearly and convincingly shifts
moods with seamless rapidity, from tranquil and moving images of the
young girl reading and thinking in her solitary New York bedroom to
nightmares in which she dreams of the fate of her Jewish forebears in
a catastrophic European past.
Deze stopmotion animatie film van 14 min., is gebaseerd op de 2500 jaar oude Griekse mythe van Sisyphus
Hij werd door de goden veroordeeld om een grote steen een berg in de onderwereld op te duwen .
De steen valt naar beneden als hij de top bereikt,iedere keer weer opnieuw.
Hoewel hij aan dit lot niet kan ontsnappen vind hij toch momenten van geluk op zijn berg.
Met mijn ervaring met schilderen en knutselen liet ik Sysiphus dit verhaal beleven.
De fotografie, muziek en sounddesign zijn van Jonathan Leendertse.
Mathilde Venderbos leidde alles in goede banen en hield het overzicht.
Zonder hen was t niks geworden!
Atelier wordt studio
Jonathan Leensdertse
Mathilde Venderbos
Jeroen Degen filmde alles wat ik hem voorzette,
niet altijd eenvoudig maar hij gaf niet op, en met
veel inventiviteit lukte het .
Jonathan maakte de prachtige muziek
en Mathilde had weer het overzicht
Deze foto stond in het tijdschrift de Gids
bij een artikel van.......
over Deborah Eisenberg een Amerikaanse schrijfster
Ik had nog nooit van haar gehoord, maar het leek me een goed idee
om haar levensverhaal te gebruiken. Hoe wordt je een schrijfster.
Met als uitgangspunt een poppenkast met handpoppen,
maar daarna een steeds groter wordend decor,
De jonge en de oudere Deborah
Wallace Shawn en Deborah Eisenberg
There’s the excitement of jazzy New
York night life, there are moments of dark
depression and despair,
there are moments of joyful discovery,
and there are uncanny
representations not only of solitary
encounters with a metropolis –
at once profoundly melancholy and
profoundly amplifying – but also of the
deep, unexpected marvel of love.