Over Marijke
MARIJKE VERSCHOOR SCHILDERIJEN
Imre Kertesz, 2001, Olieverf op doek, 90x110 cm
Marijke Verschoor (1953) werkte van 1970 tot 1975 aan
de Vrije Academie in den Haag aan de afdeling vrij
schilderen. Daar kreeg zij onder meer les van Wil
Bouthoorn (1916-2004), met wie zij tot aan zijn overlijden
het leven deelde. In tegenstelling tot de ‘anti
academische’ Vrije Academie van de jaren zeventig,
kreeg zij daarmee een leerschool die zijn oorsprong
vond in de opleiding van de Koninklijke Academie van
Den Haag van voor de oorlog, waar Bouthoorn werd
opgeleid. Dat betekent nadruk op vakkennis. Ook
betekent het dat de schilderkunst gezien wordt als een
doorgaande lijn van het verleden tot in de toekomst. “Ik
voel me geworteld in de Westerse schilderkunst. Mijn
opdracht is het maken van een goed schilderij”, aldus
Marijke Verschoor.”
Wat ik al schilderend zoek is een helder moment.
Dat kan van alles zijn, zwaar en gecompliceerd of juist
vederlicht en vrolijk, een rennend kind of een ruimte vol
duistere gedachten. Mijn werk is dan ook allebei, zware
verfkorsten en lichte papiertjes.
Als ik ga schilderen sta ik als het ware in een troebel aquarium
waarin het water langzaam helder wordt.
Dat kan ik alleen schilderend zo ervaren.
Met die materie is dan alles mogelijk, en je verlangt ernaar dat
heldere momen te zien verschijnen.
Ik zoek het in een beweging met mijn hele arm op zo’n groot
schilderij
Of in een afdruk van een houtsnede op papier,
Maar het blijft blijkbaar zo dat het werkproces meestal lang
duurt.
Een licht moment is er soms pas na twee jaar verf opbrengen en
afschrapen en een houtsnede wordt na het drukken nog vaak
opnieuw bewerkt.
Die lange omwegen, dat gezwoeg, die verflagen horen dus bij
mij,
op zoek naar dat ene heldere moment.