Les 1 18-3-2020
kijk,die moeilijke verkortingen
worden dus duidelijker met kousen aan
de deur naar de vrijheid
EGON SCHIELE 1890-1918 Oostenrijk.
Ik was laatst al van plan om Egon Schiele als voorbeeld te nemen omdat hij altijd
een boeiende compositie maakt met zijn figuren.
De man is in 1918 aan de Spaanse griep overleden, nog maar 28 jaar oud, vlak na
zijn vriendin, ja dat is even heel dichtbij ineens. Wat hij in die korte tijd maakte
,was heel bijzonder. Zijn voorbeeld was Klimt, en hoe goed die ook is, Schiele
gaat verder vind ik.
Hij heeft veel belangstelling gehad voor de dames( vooral bepaalde delen die iets
te vaak worden afgebeeld naar mijn smaak), hij heeft er ook voor in de gevangenis
gezeten (kleine masturberende meisjes schilderen is ook niet handig) En daar dan
weer hele mooie tekeningen maken.(de deur naar de vrijheid)
Vooral een geniale tekenaar met een soms heel hoekig handschrift, maar ook
supergevoelige lijnstructuren, waar dan de kleur bij komt, met de kwaststreek ook
gebruikt als structuur Kijk eens even naar hoe prachtig hij de kleurvlakken
gebruikt, hoe hij vaak een gedeelte van de tekening kleur geeft en de rest niet.
Beste mensen van de model les dinsdagochtend, de schilderles
woensdagochtend hier thuis, en woensdagavond in Leiden.
Ik neem aan dat er echt niet snel weer les zal zijn, en maak voor jullie elke
week een les, die waarschijnlijk niet voor iedereen te gebruiken valt, maar
misschien brengt het je op een idee, om toch thuis iets te kunnen doen.
Mocht je raad nodig hebben, altijd vragen!
Ik moet nog bijleren, en dit onhandige word document door iets anders
vervangen, Maar ik begin gewoon. Straks is het een film en gaan we Bob
Rossen!
Ten eerste, maak een goed plan, welk materiaal past bij je plan, en welk
papier(of doek). Welk formaat, moet het staand of liggend.
Maak een tekening, kan een figuur maar het kan ook een bos bloemen
zijn, je kunt ook een bestaande tekening gebruiken.
Die maak je van achteren zwart met houtskool en dan kun je hem twee of
meer keren over trekken. Dan kun je meerdere versies uit proberen Nu
kun je die tekening een achtergrond geven(of niet) en kleur geven.
Dat kan ook voordat je gaat overtrekken
De achtergrond kan uit een kleur of meer bestaan. Kies bijv.om te
beginnen drie kleuren die bij elkaar passen Er kan een aantal vlakken
gemaakt worden, trek daartoe lijnen die te maken hebben met de
verhoudingen van het figuur Het kan een ruitjespatroon zijn, maar ook
golvende lijnen Dan kijk je of je er lijnen van weg wilt halen, zodat er een
soort samenhang met het figuur ontstaat.
Je kunt spelregels maken. Bijv ik werk van binnenuit licht naar buiten
donkerder Of andersom Ga even naar het werk van Paul Klee kijken en
kijk wat hij doet met de compositie en de kleur. Dan kom je op ideeen.
Wil je geen achtergrond, zorg dan dat het figuur meteen goed in het vlak
komt. Dan kun je je op de lijn richten. Dun ,of juist dik, met een of
meerdere kleuren.
Let op dat er altijd een samenhang blijft met de achtergrond, als je de
achtergrond er door laat schemeren maakt dat contact met de achtergrond,
als je het helemaal dicht schildert kan het figuur loskomen van de
achtergrond.
LES 2 22-3-2020
Deze les is geschikt voor mensen die niet kunnen tekenen.Ik vind dat tof,want
het is ook niet mijn sterkste punt Je kunt een goede schilder zijn zonder goed
te kunnen tekenen. Het gaat over kleur en compositie Ik heb hem vaak door
kinderen laten doen, ze kunnen
dat heel goed. Voor volwassenen is het een bewijs dat ze abstract kunnen
werken, kijk maar.
Materiaal:Papier,groot,64x55niet te dun, niet glad pastelkrijt,(heeft de
voorkeur maar kan ook met iedere verfsoort)
Maak ruiten op het papier met potlood met zachte lijnen niet te zwart.
Ongeveer 10 centimeter breed, hoeft niet met een centimeter, gok maar
wat.De vierkantjes mogen even groot zijn of onregelmatig, de lijnen mogen
recht zijn of golvend Als je ze erg klein maakt ben je heel lang bezig, je
moet ze namelijk inkleuren
Kies daarvoor om te beginnen drie kleuren. Denk aan je lievelingskleuren
of aan de lente of aan je ergste vijand, of iets heel ongewoons bij die
keuze. Dan laat je een vakje wit, en verdeelt de kleuren over het vlak
kleurt ze netjes in. Bepaal nu of je het schilderij van binnenuit
licht naar buiten donker wilt Of van links donker naar rechts licht of van
warm naar koud (als je bijv geel en blauw kiest)Dan kijk je hoe het er uit
ziet, en stel de kleuren bij. Je kunt ze ook mengen door ze over elkaar te zetten,
je kunt ze heel licht maken door heel zachtjes te drukken met je krijtje.
Je kunt ze met je vinger uitpoetsen of juist niet. Dit zijn de regels van dit
spel, als je je eraan houd wordt het geheel een eenheid. Je kunt ook een
wit krijtje toevoegen om de kleur zo lichter te maken. En als het echt
nodig is nog een kleur. Dan kijk je wat je met het witte vlakje moet doen,
heel licht of heel donker of geef het een heel andere kleur.
Let wel Klee heeft natuurlijk niet deze spelregels,het is om een idee te geven.
Paul Klee,1879-1940, was gek op blokjes, zoals je ziet.
Zijn werk was vooral een voorstelling van het niet bestaande met
figuratieve elementen en technieken die er al waren, zoals het perspectief,
waar hij mee speelde. Hij had gebruikte geen landschap met een horizon
maar het beeld was meestal plat. Omdat een raster zo fijn is om je
schilderij een structuur te geven en de compositie te bepalen gebruikte hij
heel vaak een soort ruitjes.
Hij maakte ook lessen voor het Bauhaus, een vooruitstrevende academie
in 1920 Als je die bestudeert krijg je een beetje medelijden met zijn
leerlingen, want hij had dan zelf iets prachtigs gemaakt en dacht dat
kunnen mijn leerlingen ook wel doen. Hij doet erg zijn best om bijv. uit te
leggen dat de bloedsomloop heen rood en terug blauw is, en daar maak je
dan iets moois van, ja als je Paul Klee heet…
Zijn werk is altijd heel verfijnd van materie, hij nummerde als een goede
Zwitser zijn werk en schreef erbij wat hij er allemaal opgesmeerd had.
Bijv karton jute, olieverf aquarel inkt enz.
Om maar die magische expressie te krijgen die je versteld doet staan,het is
als of je eerst moet inzoomen, het werk is nooit erg groot, maar o wat is
het mooi.
Kunst geeft niet het zichtbare weer,maar maakt zichtbaar. Paul Klee
van een kind,ik had mooiere
maar kon die niet vinden
soorten ruitjes
Zijn titels zijn ook prachtig vaak,het laatste schilderij heet : Alter Klang, (Ancient sound,Oud geluid)
Een van de mooiste is “Engel bringt das gewünschte”
(dat kan dus ook gewoon een koel biertje zijn)
Les 3 29-3-2020
Deze les kun je aquarel gebruiken,maar ook ander materiaal.
Ik geef nog een paar voorbeelden van Paul Klee, en daarna
van Chagall en Raoul Dufy.
Ook voor kinderen
Eerst een die lijkt op de vorige, je kunt het klein of groot doen,
op niet te dun papier,aquarelpapier is fijn.
Trek lijnen waardoor grote vormen ontstaan.
vul de vormen met transparante kleuren.
Trek dan opnieuw lijnen en doe hetzelfde.
Je kunt ook rechte lijnen maken.
zo zie je het verschil, mijn voorbeeld dat ik meteen opnieuw wil doen,maar het moet maar even!
Nu een manier om een schilderij te beginnen,als je uitgaat van de kleur,
en de compositie daarmee vormgeeft
Het is dus achtergrond kleur,maar dan meteen voor alle gedeeltes
van het schilderij de kleur die daar het beste werkt .
Zoek dus naar de grote vorm,en denk aan de kleur die achter de dingen komt,
Je kunt bijv de lucht meteen blauw maken,maar het is ook leuk om dat blauw
over een roze kleur te zetten.Dus dan maak je het gedeelte van de lucht roze.
(Hoeft niet meteen zo ingewikkeld hoor,maar het werkt wel!)
Maak een zachte schets,en kies grote vormen.Zet daar kleuren in en ga
er dan overheen met de voorstelling Vooral heel fijn bij een tuin,je kiest
een paar kleuren blauw en groen,en ordent zo al dat irritante groen.
Van Chagall zag ik in een boek de werkwijze die hij toepaste toen hij 12 ramen
moest maken voor een gebouw in Israel.
Die ramen gaf hij ieder een hoofd kleur,en verdeelde ze over de ruimte.
Toen maakte hij een schets,en bedacht waar de belangrijkste kleuren zouden
komen.Dat was namelijk wat je het eerst zou zien,het licht door het gekleurde glas.
Hij legde stukjes gekleurd papier op de schets om te kijken wat het effect zou zijn
Dus zo zie je hem als het ware de kleurvlekken over de ramen strooien.
3 van Raoul Dufy
Les 1,2 en 3 hieronder, de eerste is
niet te lezen,maar de rest wel hoor..